zaterdag 28 juni 2008

Dag 82-92

Hallo,

Dit wordt waarschijnlijk één van de laatste posts, want het einde van mijn fantastisch Suriname-verblijf is in zicht.

Vrijdag 20 juni was onze laatste stagedag. Coralie en ik hebben taart gekocht en ermee getrakteerd op de redactie.
De zaterdag erop zijn we in de stad gebleven en zondag vertrokken we voor onze laatste trip. De bedoeling was om naar Blanche Marie te gaan, maar dat is niet gelukt.
Vroeg in de ochtend vertrokken we richting Nickerie, helemaal in het westen van Suriname (als je over de rivier gaat ben je in Guyana) in de hoop daar een boot te vinden die ons in Apura kon brengen. Blijkbaar varen er bijna geen boten naar daar op zondag en was de laatste boot al vertrokken. Op de markt konden we via een man een zeker 'Baby' bereiken. Hij kon ons de volgende ochtend naar Apura brengen met een snelle boot (de grote boten doen er 9 tot 10 uur over, zijn boot deed het in 4 uur). De nacht van zondag op maandag hebben sliepen we in een goedkoop hotel in Nickerie. Er was een zwembad, lekker eten en grappig personeel.
Maandag zijn we dan naar Apoera gevaren. Onderweg stopten we in Oreala, een klein en primitief dorpje, aan de andere kant van de rivier op een helling. We waren in Guyana. Opeens sprak iedereen er een soort Engels en het dorpje zag er anders uit dan Surinaamse dorpen. Echt raar dat er zo'n verschil is als je gewoon de rivier oversteekt.

Na nog een uurtje op de boot, in de gietende regen, kwamen we aan in Apoera. via Baby regelden we een slaapplaats in een mooie hut. s' avonds maakten we nog een wandeling in het dorp en het regenwoud en kookten we. De volgende dag stonden we al om vijf uur op om opnieuw te gaan wandelen. Apoera is echt mooi en het was dus ook wel jammer dat we al om 8u30 de boot naar Nickerie moesten terug nemen. Dinsdagavond waren we weer thuis, zijn we nog gaan zwemmen en gaan eten.

Woensdag en donderdag hebben we vooral uitgeslapen, in de stad gewandeld, geshopt... en donderdagavond nog eens uitgegaan in de Havana Lounge.
Vrijdag was het Coralie haar laatste dag hier. We hebben gewinkeld in de stad en naar de Lime-beurs geweest. Een beurs met veel standjes, optredens, een pretpark, eten en drinken.
's nachts zijn Marcel, Ivan en ik meegegaan met Coralie naar de luchthaven om afscheid te nemen.
Het zal wel raar zijn om hier nu nog een week alleen te zijn, maar ik maak er natuurlijk het beste van. Het is mijn laatste week in dit prachtig land en ik heb nog veel te doen. Ik zal misschien ook nog enkele artikels schrijven voor De Ware Tijd.

Volgende week laat ik hier weten hoe mijn laatste week was.

tot dan
Bart

ps: foto's van Apoera-uitstap komen op Facebook.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ja Bart,
De laatste loodjes wegen het zwaarst hè. Het zal nog wel even stressen zijn vooraleer je terug keert naar België. We zijn blij dat je het zo goed gesteld hebt. Probeer er nog een beetje van te genieten.

Groeten uit St-X